Hoe kan u uw spieren trainen voor het paardrijden?

Het trainen van de spieren die u gebruikt bij het paardrijden is belangrijk om blessures te voorkomen. De band tussen mens en paard wordt hierdoor ook sterker, mits alles goed uitgevoerd wordt uiteraard. De spieren die het meest gebruikt worden door ruiters zijn de rug- en buikspieren. Deze moeten dus altijd goed in orde zijn. Een algemene goede conditie is eigenlijk ook onmisbaar en veel fijner voor het paard. Niet alleen dat, het is ook gewoon nodig omdat paardrijden, anders dan velen misschien denken, een sport is die veel energie en concentratie vergt.

Omdat er tijdens het rijden soms lange Eclipse(horse)tijd rechtop gezeten moet worden, zijn goede rugspieren van groot belang. Ook het controleren van een paard kan een aardige aanslag op de spieren zijn. Dit gaat een ongetrainde ruiter zeker niet in de koude kleren zitten.

Het is natuurlijk niet verwonderlijk als hier, vooraleer er begonnen wordt, nog nooit over nagedacht is of de spieren nog helemaal niet getraind zijn, maar dit is zeker geen probleem. Het merendeel zal hier bij aanvang nog niet aan gewerkt of simpelweg niet aan gedacht hebben. Als hulp zijn er meerdere oefeningen die snel tot verbetering zullen leiden.

Het oefenen van de spieren is zeker niet de enige vorm van lichamelijke oefening die een goede uitwerking op de resultaten bij het paardrijden heeft. Denk bijvoorbeeld ook aan andere oefeningen als rek- en strekoefeningen en algemene oefeningen om de spieren los te maken. Voor beginners is het goed om de spieren twee tot vier keer per week te trainen. Doe voordat u gaat rijden een aantal willekeurig oefeningen, maar niet meer dan vijf. Bij ervaren ruiters loopt dit op tot ongeveer tien. We sommen nog eenmaal het belang op van spierversterking ter verbetering bij het paardrijden:

  • Zorg voor meer kracht en balans
  • Uw techniek wordt steeds beter
  • Het paardrijden kan langer volgehouden worden